W dniu 13.08.2019 r., w Olsztynie przy ul. Leonharda droga kr. nr 16, inspektor transportu drogowego dokonał zatrzymania do kontroli pojazdu należącego do polskiego przewoźnika, który wykonywał krajowy transport drogowy rzeczy. W toku analizy danych pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego oraz oględzin pojazdu stwierdzono, że zainstalowany w pojeździe tachograf został przerobiony, dlatego zgodnie z art. 26 ustawy o tachografach inspektor skierował pojazd do warsztatu legalizującego na tachografy. Po wykonaniu przez uprawnionego technika czynności sprawdzających instalację urządzenia rejestrującego, stwierdzono manipulację w tachografie poprzez zainstalowanie dodatkowych niefabrycznych elementów elektronicznych. Podobnie też został przerobiony czujnik ruchu pojazdu zainstalowany w skrzyni biegów pojazdu. W związku z powyższym stwierdzono wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające świadectwa homologacji typu lub tachograf lub wyżej wymieniony element składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony i wszczęto wobec przewoźnika postępowanie administracyjne zagrożone karą. Dodatkowo przewoźnik zgodnie z art. 26 ustawy o tachografach zobowiązany był do pokrycia kosztów pracy uprawnionego technika legalizującego tachografy.