• Porady prawne w każdą środę w godzinach 9.00 – 15.00 pod numerem tel. 535729066
WITD Olsztyn by OST

Kolejny wyłącznik

Opublikowano: wtorek, 23, luty 2016

W dniu 22.02.2016 Inspektorzy z Oddziału terenowego w Elblągu na drodze S7 MOP Sople zatrzymali do kontroli pojazd marki DAF wraz z naczepę marki Kogel. W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor stwierdził, iż w kontrolowanym pojeździe zamontowany jest wyłącznik urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy. Zainstalowane urządzenie sterowane było przy pomocy pilota, którego użycie podczas jazdy powodowało odłączenie tachografu i tym samym brak rejestracji jazdy. Urządzenie to także powodowało wyłączenie prędkościomierza pojazdu. Kierowca został ukarany mandatem karnym w kwocie 2000 zł. Pojazd po zakończonej kontroli został przekazany funkcjonariuszom Policji do dalszych czynności. W związku z wykrytymi nieprawidłowościami zostało zgłoszone zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 315 kk. Ponadto wobec przedsiębiorcy i osoby zarządzającej zostaną wszczęte odpowiednie postępowania.

Manipulacje w czasie pracy kierowców – walka z nieuczciwą konkurencją i szarą strefą

Opublikowano: czwartek, 18, luty 2016

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy  z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503) o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji „czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta” Nieodzownym elementem działalności Inspekcji jest walka z nieuczciwą konkurencją występującą w sferze przewozu osób jak i przewozu rzeczy. Jednym z przejawów stosowania czynów nieuczciwej konkurencji przez przewoźników drogowych  jest niezgodne z przepisami prawa manipulowanie czasem pracy kierowców. Konieczność stosowania norm prowadzenia pojazdów wydłuża proces przewozu, ale jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, realizuje w sposób prawidłowy elementy socjalne pracy kierowcy i reguluje uczciwość wykonywania przewozów. Ukrywanie realnego czasu pracy kierowcy wykonującego przewóz przez nieuczciwego przedsiębiorcę stawia pozostałych przedsiębiorców w złej sytuacji ekonomicznej. Przedsiębiorstwo w którym, dochodzi do manipulacji w czasie pracy w szczególności poprzez nierejestrowanie faktycznego czasu pracy kierowców, oddziałuje w sposób negatywny na rynek usług transportowych. Dodatkowo ukrywanie czasu pracy stwarza pole do kolejnych patologii – zlecania kierowania pojazdem przez osoby które nie posiadają właściwych umów o prace, odpowiednich kwalifikacji chociażby kursu na przewóz rzeczy lub osób, orzeczenia lekarskiego lub psychologicznego o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy w charakterze kierowcy. Taka działalność z kolei prowadzi do powstawania szarej strefy w zakresie zatrudniania kierowców.

Czytaj więcej...

„Ekstremalny gimbus”

Opublikowano: piątek, 12, luty 2016

W dniu 11 lutego 2016 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Olsztynie we współpracy z funkcjonariuszami Policji Komendy Powiatowej Policji ze Szczytna  przeprowadzili kontrole autobusów realizujących przewozy uczniów do szkół na terenie gminy Pasym. W wyniku kontroli  stanu technicznego czterech pojazdów zatrzymano cztery dowody rejestracyjne i  w każdym przypadku wydano zakaz dalszej jazdy. Skala stwierdzonych nieprawidłowości w jednym z zatrzymanych pojazdów  skutkowała sprawdzeniem stanu technicznego pojazdu na stacji diagnostycznej. W wyniku dokładnej analizy stanu technicznego stwierdzono:

  • wycieki płynów eksploatacyjnych,
  • nieszczelny układ pneumatyczny,
  • niepewne/brak mocowania siedzeń pasażerów,
  • zbyt duży luz kierownicy,
  • niedopuszczalne modyfikacje układu instalacji elektrycznej (modyfikacja zasilania wentylacji),
  • nieocechowana szyba boczna,
  • brak wymaganej liczby wyjść awaryjnych,
  • niesprawny mechanizm otwierania tylnych drzwi,
  • brak poszycia podwozia,
  • niesprawny hamulec roboczy (lewy, tył),
  • nierównomierna siła hamowania kół tej samej osi,
  • nadmierne luzy w układzie zawieszenia oraz w układzie kierowniczym,
  • uszkodzone mocowanie dźwigni siłownika hamulca lewego, tył,
  • apteczka (zawierała zawilgocone, spleśniałe opatrunki). 

W drugim pojeździe stwierdzono wycieki płynów eksploatacyjnych, niesprawny układ ABS oraz nieprawidłowo określony termin następnego badania technicznego.  

  

Czytaj więcej...