Aktualności
Ponadnoramtywność
- Szczegóły
W dniu 7 października 2021r. na drodze krajowej nr S7na której dopuszcza się ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi 11,5 t. zatrzymano do kontroli 5-osiowy zespół pojazdów, składający się z 2-osiowego pojazdu marki Renault oraz 3-osiowej przyczepy. Pojazdem, przedsiębiorstwo zagraniczne wykonywało przejazd w ramach międzynarodowego transportu drogowego.
Zgodnie z wykonanym pomiarem (w obecności kontrolowanego kierowcy), za pomocą przymiaru wstęgowego stwierdzono, że:
- pomierzona długość zespołu (pojazd ciężarowy i przyczepa) wraz z ładunkiem (po odjęciu 1% tolerancji przyrządu) wyniosła 19,35 m przy dopuszczalnej 18,75 m przekroczenie wyniosło 0,41 m (o 2,17 %).
Mając na uwadze wyniki uzyskanych pomiarów stwierdzono, że poddany kontroli drogowej zespół pojazdów jest pojazdem nienormatywnym o parametrach wymiarowo-wagowych odpowiadających zezwoleniu kategorii II na przejazd pojazdu nienormatywnego, które to parametry wskazane są pod lp. 2 tabeli stanowiącej załącznik do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
Kierowca nie okazał do kontroli wymaganego zezwolenia właściwego dla pojazdu nienormatywnego. W związku z powyższym na przedsiębiorcę nałożono kaucję i wszczęto postępowanie administracyjne.
Pęknięty wahacz i tarcza hamulcowa
- Szczegóły
W dniu 04.10.2021 r. patrol inspekcji transportu drogowego z Olsztyna zatrzymał do kontroli pojazd ciężarowy przewożący materiały niebezpieczne. Kontrola stanu technicznego pojazdu ujawniła bardzo niebezpieczne usterki w zawieszeniu pojazdu i w układzie hamulcowym. Stwierdzono pęknięty wahacz zawieszenia oraz pękniętą tarczę hamulcową. Kontrola niesprawnego pojazdu zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, kierowca został ukarany mandatem karnym z zakazem dalszej jazdy do czasu naprawy usterek. Za dopuszczenie pojazdu zagrażającego bezpieczeństwu ruch drogowego, konsekwencje finansowe grożą przedsiębiorcy wobec którego zostało wszczęte postępowanie administracyjne.
Wiele naruszeń przepisów o czasie pracy kierowcy
- Szczegóły
W dniu 22 września 2021 roku, inspektorzy transportu drogowego z Oddziału Terenowego w Ełku, dokonali kontroli drogowej pojazdu ciężarowego należącego do polskiego przewoźnika. W wyniku przeprowadzonej analizy zapisów danych znajdujących się na karcie kierowcy oraz w pamięci tachografu ujawniono wiele naruszeń przepisów o czasie pracy kierowcy, obowiązkowych przerwach i odpoczynkach. Jedno z poważniejszych wykrytych naruszeń to kierowanie pojazdem przez trzy bez odebrania prawidłowego odpoczynku dobowego. Na skrajną nieodpowiedzialność kierującego pojazdem ciężarowym wskazuje również fakt, iż pomimo licznych naruszeń czasu pracy, kontrolowany kierowca wykonywał przejazdy również nie rejestrując zapisów swojej aktywności na karcie kierowcy. Za stwierdzone naruszenia kierowcę ukarano mandatami karnymi, a wobec przewoźnika drogowego oraz zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie zostały wszczęte postępowania administracyjne.
Manipulacja zapisem tachografu
- Szczegóły
W dniu 22.09.2021r., podczas rutynowej kontroli na drodze S7, inspektor transportu drogowego z WITD Olsztyn zatrzymał pojazdu należącego do macedońskiego przewoźnika. W toku analizy danych pobranych z kart kierowcy i tachografu cyfrowego oraz oględzin pojazdu, wynikło, że kierowca prowadząc pojazd manipulował poprzez użycie wyłącznika zapisem tachografu na karcie kierowcy w dniach poprzednich. Inspektorzy skierowali pojazd do uprawnionego serwisu tachografów. Szczegółowa kontrola i rozkręcenie prawie całej tapicerki i deski rozdzielczej pojazdu potwierdziła niedozwoloną ingerencję w instalację tachografu. Znaleziono ukryte urządzenie uruchamiane poprzez przyłożenie małego magnesu do niefabrycznego elementu elektronicznego, który umożliwiał kierowcy rejestrowanie rzekomego odpoczynku w trakcie jazdy. Dodatkowo stwierdzono, że zainstalowany w pojeździe nadajnik impulsów zainstalowany w skrzyni biegów, został przerobiony poprzez instalację niefabrycznych elementów zainstalowany w pojeździe. Podłączone dodatkowe urządzenie wpięte w szynę CAN pojazdu miało na celu imitowanie drugiego niezależnego sygnału prędkości „IMS”. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami, zostało wszczęte postępowanie administracyjne, zagrożone karą 12000 zł. Kierowcę ukarano mandatem w wysokości 2000 zł. Przewoźnik musiał również pokryć koszt nowego nadajnika prędkości, kalibracji tachografu i wszystkich prac wykonanych w serwisie w celu doprowadzenia instalacji do stanu zgodnego z wymogami konstrukcyjnymi dla tachografów określonych w przepisach.