Drukuj

Pojazd przewożący płyty kanałowe ważył 76,9 tony zamiast dopuszczalnych 40 oraz miał przekroczone dozwolone naciski niemal wszystkich osi. Nienormatywny transport wstrzymali tymczasowo inspektorzy warmińsko-mazurskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowca okazał zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego, ale nie obejmowało faktycznych parametrów kontrolowanego gabarytu. Wobec przewoźnika zostaną wszczęte postępowania administracyjne. Konsekwencje poniesie także załadowca.

W poniedziałek (17 kwietnia) na MOP Lutek przy drodze krajowej nr S7 (powiat olsztyński) patrol ITD z WITD w Olsztynie Oddział w Iławie przeprowadził kontrolę siedmioosiowego pojazdu członowego przewożącego elementy betonowe (płyty kanałowe). Pojazd został zatrzymany do kontroli przez olsztyńskich inspektorów z Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej w związku z nieprawidłowościami przy przejeździe drogą płatną. W celu sprawdzenia prawidłowości przejazdu pojazdem nienormatywnym dalsze czynności kontrolne przeprowadzili inspektorzy WITD Olsztyn z Oddziału w Iławie. Kierowca okazał kontrolerom zezwolenie kat. IV na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Okazało się ono jednak niewystarczające. Zespół pojazdów wraz z ładunkiem ważył prawie 80 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Tak duża masa przewożonego ładunku spowodowała również przekroczenia przepisowych nacisków niemal wszystkich osi zestawu. Nacisk podwójnej osi napędowej został przekroczony o 9,3 tony czyli aż o 48,95%. Dodatkowo pojazd był za długi o 5,1 metra oraz za szeroki o 19 cm. Zezwolenie, jakie miał kontrolowany kierowca, uprawniało do przejazdu ciężarówki o rzeczywistej masie całkowitej do 60 t i przy zachowaniu normatywnych nacisków osi pojazdów na drogę. W przypadku tak dużego tonażu i przekroczonych nacisków, przewoźnik powinien uzyskać zezwolenie kat. V. W trakcie zatrzymania do kontroli gabaryt poruszał się po drodze bez pilota. Tymczasem, zgodnie z przepisami prawa, całą jego trasę przejazdu powinien zabezpieczać przynajmniej jeden pojazd pilotujący.

Kontrola drogowa ITD - ważenie pojazduUszkodzony chlapacz i lampa tylna zespolona. Przeładunek ładunku przy pomocy dzwigu na sprawny pojazd.

Niewłaściwy tonaż nie był jedyną nieprawidłowością stwierdzoną podczas kontroli. Ponadto przeładowany pojazd był niesprawny technicznie – stwierdzono znaczne ubytki w oponie, znaczne uszkodzenie tylnej lampy oraz ubytki powietrza z układu pneumatycznego.

Nieprawidłowy transport wstrzymano i kierowcy wydano bezwzględny zakaz dalszej jazdy z powodu złego stanu technicznego pojazdu oraz przewożenia zbyt dużej ilości ładunku. Na parking w trakcie kontroli podstawiono inne pojazdy, na które za pomocą dźwigu przeładowano nadwyżkę ładunku. Kierowcę ukarano mandatami karnymi oraz zatrzymano dowód rejestracyjny ciągnika samochodowego. Wobec przewoźnika zostaną wszczęte postępowania administracyjne, które są zagrożone karą w łącznej wysokości 30 tysięcy złotych. Konsekwencje poniesie także załadowca, któremu grozi 15 tysięcy złotych kary oraz osoba zarządzająca transportem w tej firmie.