W miniony piątek, 6.07.2018 r. uwagę olsztyńskich inspektorów transportu drogowego, prowadzących  działania na drodze wojewódzkiej nr 536, zwrócił 3-osiowy samochód ciężarowy marki MAN, o jak się później okazało maksymalnej wadze 26000 kg. Samochód ten wykonywał przewóz piasku i został wytypowany do zważenia, przeprowadzonego w specjalnie dostosowanym miejscu. Intuicja nie zawiodła inspektorów. W wyniku ważenia stwierdzili oni przekroczenie dopuszczalnego nacisku na jednej z osi pojazdu o 3 tony oraz przekroczenie maksymalnej wagi pojazdu o 1200 kg. Kierowcy zakazano dalszej jazdy do czasu doprowadzenia pojazdu do normatywności oraz usunięcia usterek zagrażających bezpieczeństwu i związanych z awarią układu hamulcowego oraz niesprawnym oświetleniem. Kierujący stracił, zatrzymany przez inspektorów dowód rejestracyjny pojazdu, natomiast przewoźnik może spodziewać się kary pieniężnej związanej z dewastacją dróg publicznych.

W piątek, 06 lipca 2018r. w Ełku, inspektor Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Olsztynie, przeprowadził kontrolę drogową, podczas której w efekcie analizy zapisów tachografu cyfrowego, stwierdził brak zarejestrowania około 17 kilometrów przebytej drogi. Biorąc pod uwagę parametry pojazdu, rok produkcji oraz wstępne oględziny impulsatora, wykluczono możliwość awarii tachografu. Podczas dalszych oględzin  stwierdzono podłączenie nielegalnego urządzenia, które wpływało na pracę tachografu i było sterowane za pomocą zewnętrznego nośnika pamięci tzw. „pendrive”.  Pojazd został skierowany do najbliższego uprawnionego serwisu tachografów, gdzie dokonano demontażu części składowych urządzenia rejestrującego. W konsekwencji podjętych czynności jednoznacznie stwierdzono, iż kierowca wykonywał przewóz drogowy zakłócając, za pomocą niedozwolonego urządzenia, zapisy na karcie kierowcy i w tachografie cyfrowym, w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi. Kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 2000 zł., natomiast wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne na podstawie przepisów ustawy o transporcie drogowym.

W dniach 28.06.2018 inspektorzy transportu drogowego z Olsztyna mając na względzie ochronę środowiska podczas prowadzonych działań kontrolnych weryfikowali prawidłowość używania roztworu AdBlue w pojazdach spełniających normy emisji spalin EURO 5.

Inspektorzy ujawnili  2 przypadki używania emulatorów AdBlue zamontowanych w pojazdach. Zamontowane nielegalne urządzenia służyły do symulowania prawidłowej pracy układu emisji spalin w pojazdach, podczas gdy układy spalin w rzeczywistości nie pracowały prawidłowo, tzn. nie pobierały roztworu mocznika zwanego powszechnie  AdBlue.

W dniu 28.06.2018 roku około godziny 08:05 na drodze krajowej nr S7 doszło do tragicznego wypadku z udziałem 3 pojazdów dostawczych, pojazdu członowego i pojazdu ciężarowego. W wyniku tego zdarzenia jedna osoba poniosła śmierć na miejscu a 4 osoby są w stanie ciężkim. W zabezpieczeniu miejsca wypadku obok funkcjonariuszy Policji i Straży Pożarnej brali udział inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu drogowego w Olsztynie. Mając na uwadze konieczność ustalenia wszystkich okoliczności wypadku w ustaleniu przyczyn katastrofy w zakresie oceny prędkości pojazdów w momencie zdarzenia i wielkości  norm czasu jazdy i odpoczynków kierowców bezpośrednio przed wypadkiem  brali udział inspektorzy z WITD Olsztyn.